Na današnji dan, 20. ramazana osme godine po Hidžri, 630. godine po rođenju Isaa, as, Muhammed, as, sa vjernim sljedbenicima ashabima pobjedonosno se vratio u rodnu Mekku.
Oslobođenje Mekke jedan je od najznačajnijih događaja za cijelu muslimansku povijest i ono nema samo vojno-politički, već i moralno-etički i vjerski značaj.
Govoreći za Stav muftije banjalučkog Ismail ef. Smajlović kroz duboke refleksije na ovaj događaj ukazao je na vrijednosti domovine i domoljublja.
– Određene naravi su isključivo ljudske i druga bića nemaju sposobnosti vjerovanja, slobodu izbora i opisivanja svojih stanja kroz različite oblike izražavanja. Riječi, poeme, romani i dugi oblici urezuju tragove u civilizacijske tokove koje svaka generacija u ljudskom rodu može iščitavati i uzimati pouku iz lekcije koju život donosi. Ovogodišnji ramazan opterećuju stradanja ljudi i ratovi. Za razborite osobe i odgovorno rukovodstvo se postavlja zadaća “kako ovaj svijet učiniti ugodnim domom?” Globalizacija usmjerava trendove života u smjeru gubitka osjećaja zavičajnosti i pripadnosti svom rodnom mjestu – napomenuo je na početku muftija Smajlović.
Vjernici čuvaju dunjalučku kuću
Domoljublje se već odavno prevodi kao patriotizam, kao osećanje pripadnosti i ljubavi prema državi, dodao je on.
– “Bezavičajnost postaje svjetska sudbina”, tvrdi M. Heidegger u kojoj se zaboravlja “bitak” i događa se samozaborav jer padom u potonuli svijet bezličnih i profanih stvari gubi se smisao za ljepotu i ugodnost.
“Ljudska populacija napušta zemlju i seli se u solitere i oblakodere, u vazduh, u prazninu u neizvjesno. U zgradama u kojima je oblak prvi komšija samo osoba ponekad može sanjati kuću onaj koji se još sjeća da je imao dom i da je pored nje potok tekao”, piše Džafer Obradović u svom djelu “Bosna u ogledalu”. U vrijeme dok je kuća bila ogledalo porodice, u Bosni se o obzirnosti da se u građenju ne pretjera i ne uvrijedi komšiluk vodio itekako računa. Kako se hadž nije mogao obavljati “svakakvom” parom, tako se ni kuća nije mogla graditi sumnjivo stečenim novcem. Moralo se tačno znati odakle potječe novac za gradnju kuće. Kuća se gradila iz čisto zarađene dobiti. Zbog toga se jedne godine prikupljao materijal, druge se gradilo, a ponekad se u trećoj godini završavalo. Napraviti kuću bez mjere, reda i obraza za svakoga je domaćina bila sramota, pa se govorilo da je bolje biti i bez kuće nego li bez obraza, piše Džafer Obradović.
Vjernici čuvaju i razvijaju pozitivan odnos prema svojoj dunjalučkoj kući i vrijeme se pripremaju za povratak u blagostanje dženneta gdje ih čeka “kuća vječnosti”, dom iz koga je započeo ljudski rod. Rodno mjesto je domovina srca za koje se osoba vezuje, kako je to opisao Muhammed, as, kada je napuštao rodnu Meku – kazao je muftija.
Uspjeh Poslanika, as, u misiji
U promišljanju Fetha, Muhammedovog, as, povratka u rodno mjesto, važno je imati u vidu dvije činjenice.
– Prva o kojoj Uzvišeni Allah objavljuje da je ljudsko biće stvoreno u džennetu i da je to temeljna domovina za ljudski rod. Adem, as, i Hava, ra, spušteni su na Zemlju: “Silazite iz Dženneta svi…” (K, 2:38) “(…) Ja ću na Zemlji namjesnika postaviti(…)” (K, 3:30) i podariti da koristite “(…) Zemlju kojom prije niste hodali – Allah sve može.” (K, 33:27) Dakle, izvorna domovina ljudskog roda je džennet i tamo će se vratiti sa svojim djelima – kazao je muftija.
Drugo je Muhammedova, as, poruka koju je izrekao na putu Hidžre: “Uzvišeni Allahu, Ti znaš da mi na dunjaluku nema dražeg mjesta i da mi nisi naredio Hidžru, ja Meku nikada ne bih otišao!”
– Na ovu činjenicu se nadovezuje i Poslanikov, as, pogled prema Kabi u Mekki i kada je propisani namaz obavljao u Medini okrenut prema Mesdžidu-l-Aksa. To je ovjereno u dopuštenju promjene Kible kada Uzvišeni Allah Objavom ovjerava Muhamedovu, as, čežnju za Kabom, Mekkom, odnosno rodnim mjestom: “Mi vidimo kako sa žudnjom bacaš svoj pogled…” (K, 2:144) – naveo je muftija Smajlović.
Naglasio je da su ove dvije povijesne činjenice, ovjerene u objavi Kur’ana Časnog, temelj, poticaj i krila na kojima je Muhamed, as, sa savremenicima gradio svoj uspjeh u misiji.
– Progon iz rodne Mekke je poklonio novo iskustvo u Medini i obaveze života sa drugima, kako porodica koju je razvijao, tako i društvene odnose koje je gradio. Poslovi u razvoju Medinske zajednice nisu ugasili Muhammedovu, as, čežnju za rodnim mjestom. Nakon brojnih iskušenja, Medinska povelja – normativ o uređenju i organizaciji Zajednice, bitka na Bedru, pregovori o Hudejbiji i drugim događajima, časni poslanik Muhamed, as, se nakon osam godina trijumfalno vratio u rodno mjesto – podsjetio je on.
Inspiracija generacijama muslimana
Vrijednosti ovjerene u Medinskoj zajednici dovele su do trijumfalnog povratka u Meku, rodni kraj Poslanika, as, i brojnih ashaba koji će nakon toga otvoriti prostor slobodnog kretanja za sve ljude i trgovačke karavane. „U tome bi mogli pouku uzeti i kreatori pravila o slobodama u moderno doba“, smatra muftija banjalučki.
– Muhammed, as, i odani ashabi su bolna srca sa suzama u očima napustili rodni kraj, ali su se vratili dostojanstveno! Nije bilo žrtava, poniženja i zlostavljanja! Čista srca su očistila sve pred sobom i samo zdanje Allahove kuće, Kabe u Mekki, gdje od tada nema idolatrije! To je trasa uspjeha koja je inspiracija svakoj generaciji u ljudskom rodu i muslimanima sa ponosom obilježavaju pobjedu na Bedru i Fethu, povratak u Meku, rodno mjesto Allahova poslanika Muhameda, as – kazao je muftija za Stav.
Spomenuo je i poučno kazivanje o preuzimanju ključeva od Kabe.
– Naime, kada su muslimani ušli u Meku na Dan Fetha, Allahov Poslanik, as, upitao je za ključeve od Kabea i rekao mu je da se ključar udaljio pa je Muhammed, as, poslao Aliju, ra, da ga nađe i donese ključeve. Kada ga je Alija, ra, pronašao i zatražio kjlučeve, mušrik se opirao. Nije dao ključeve. Alija, ra, ga je uzeo za ruku i nasilno uzeo i donio Allahovu Poslaniku, as, koji ga je upitao na koji način je to uradio. Kada je Alija, ra, ispričao, Poslanik, as, mu je naredio da se vrati do ključara i traži izvinjenje / halal za svoj postupak. Povrijeđeni ključar nije htio ni pogledati u Aliju, ra, kada je došao i ne želi slušati njegovo obrazloženje. Alija, ra, ga upoznaje, da ga zadužio Muhameda, as, da mu vrati ključeve i zatraži izvinjenje za svoj postupak. Kada je to ključar čuo, kazao je: “Pa što me nisi upoznao da te poslao Muhamed!? On je uvijek bio pravedan i povjerljiv.” Ključar je došao kod Poslanika, as, spreman predati ključeve! Kada ga je Allahov Poslanik, upoznao za Božansku intervenciju objavom ajeta: “Allah vam zapovijeda da odgovorne službe onima koji su ih dostojni povjeravaju i kada ljudima sudite da ispravno sudite. Uistinu je divan Allahov savjet! – A Allah doista sve čuje i vidi.” [K, 4:58) ključar je upitao: Zar je Bog intervenisao za mene!? Ponesen pravdom i obazrivošću ključar je šehadetom ovjerio svoje opredjeljenje ustrajnog čuvanja povjerene dužnosti. Potom je Muhammed, as, zatražio da nastavi brinuti o Kabi – ispričao je muftija.
Istaknuo je da su ovo korisne poruke na koje podsjeća ramazan, koji je za muslimane, prije svega, mjesec posta i milosrđa.
Mjesec milosrđa i duhovnog obnavljanja
Mjesec ramazana, njegovi dani i noći, kako je akcentirao muftiju, bogata su riznica za pouku i nadahnuće, za postizanje i obnovu čovjekove duhovne i umne snage koju će pravilno koristiti u građenju odnosa prema svjetovima u životnom okruženju.
– Ramazansku vrijednost uvećava činjenica da je do mjeseca objave Kur’ana Časnog kao i presudnih događaja u povijesti muslimana koji snaže vjerovanje u ljudskom biću duhovnim sadržajem koji zrače kvalitetom i afirmiraju pojedinca i njegovu ulogu u društvu. Zajednica muslimana, Ummet Muhammeda, as, počašćen je sa tri značajnog događaja u ramazanu: početak objave Kur’ana Časnog, pobjeda na Bedru i povratak u Mekku. Poruka za sve one koji čeznu za kućom i domovinom da budu svjesni da je rodno mjesto dar Uzvišenog Allaha i to ljudi dolaskom na dunjaluku ne biraju kao ni mjesto ni vrijeme odakle će krenuti na put povratka uzvišenog Allaha, dž. š. – naručio je muftija banjalučki Ismail ef. Smajlović.